Sidor

söndag 29 maj 2016

Idun minerals, Kvarts

Min första bekantskap med Idun minerals nagellack blev topplacket Brilliant. Och när jag plockade på mig det passade jag även på att köpa ett lack med lite färg i.


Om ni undrar varför jag valde just ett grått lack med subtilt blågrått skimmer som första lack från ett för mig nytt märke, så finns det en mycket enkel anledning till det. Lacket heter Kvarts och jag växte upp på en gata med kvarts i namnet.
Nu tänker kanske inte jag just på grått när jag tänker på kvarts, utan på vitt, men sanningen är att kvarts förekommer i en massa färger och är en av de vanligaste mineralerna i jordskorpan. Den vanligaste färgen är den mjölkvita, men kvarts förekommer i allt från genomskinlig bergskristall till svart onyx och ungefär alla regnbågens färger däremellan.


Kvarts var lätt att måla med och täckte utmärkt på två lager. Den stora korken på flaskan är avtagbar så att man får en mer lätthanterlig rund kork att hålla i - tack för det!
Här använde jag även topplacket Brilliant från samma märke, och upplevde för första gången den där utlovade snabba torktiden.


Kvarts som jag föreställer mig det. Det här halssmycket fick jag i present av mina föräldrar när jag var liten och de kom hem från en resa till USA som min pappa vunnit. Jag är rätt så rädd om det, så jag använder det inte så ofta. Mina föräldrar visste vad de skulle köpa till sin lilla flicka - jag har alltid varit fascinerad av kvarts, just beroende på namnet på gatan där jag växte upp.

Betyg 3/5

I'm trying out a new brand for me today with Idun minerals Kvarts. That's quartz in Swedish and I grew up on a steet with that name and that's why I choose a grey polish with a subtle bluegrey shimmer as my first Idun polish. 
This was easy to use and these two coats dried quickly under the top coat Brilliant from the same brand.
Matching with a quartz stone that my parents gave me when I was a kid. To me qurts is that shade of milky white, but since quartz is one of the most common minerals it comes in many colours - the milk white one is the most common though.